Genomgång, Nes IK

 
Första lag ut är alltså Nes IK, laget vi möter på bortaplan i Seriepremiären den 19e.
 
Förresten, ber om ursäkt för logon. Hittade helt enkelt ingen bättre....
 
Nes IK härstammar från Årnes. Som är en liten by i Akershus fylke.
Ungefär den här vägen kommer vi åka med vår litauiska buss.
Restiden ligger på ca 3 timmar, med bil!
 
Nes IK är precis som vi nykomlingar i 1 Division.
Ifjor vann man 2 Division, och ryktet gick om att man var ett bra lag.
 
Man har till denna säsong skaffat en ny tränare. En svensk sådan vid namn Peter Carlsson.
Han har varit ute på lite andra utländska äventyr förut, bla. i Frankrike och Belgien. Han har även varit huvudtränare i 2 säsonger för Nes IKs stora rival Kongsvinger Knights.
 
På 90-talet återfanns Nes IK i näst högsta ligan i Norge, precis som nu.
 
 
Nes IK har en hemsida från slutet på 80-talet. Därför kan jag tyvärr inte ge er fullständig trupp. Utan ni får helt enkelt nöja er med det som finns på Eliteprospects.
Trots att den förmodligen är långt från fullständig bjuder jag på den trupp som finns tillgänglig på tidigare nämnd sida.
 
Backar:
Björn Sverre Liknes Östby (ny, Frisk Asker)
Patrik Wikstrand (ny, Kongsvinger Knights)
Forwards/Centers:
Mathias Anttila (ny, Huddinge J-20)
Emil Lahti (ny, Luleå J-20)
Mats Wikstrand (ny, Kongsvinger Knights)
Sebastian Ödegården (ny, Skien IHK)
 
 
Man har fått "hem" ett antal bortflugna pågar till denna säsong.
Bla. Sebbe Ödegården som spelat i Skien IHK de senaste säsongerna.
En riktigt trevlig kille som imponerade på mig ifjor med sin vinst i Mustaschkampen.
 
Efter det jag hört skall man dock ha en mycket spännande trupp att ställa på isen till premiären.
 
Vi var uppe i Runnirinken och spelade en match förra säsongen då vi mötte Nes IK II i 3 Division.
Kommer inte riktigt ihåg resultatet (det gör säkert du Helge), men har för mig att vi vann med en 14/15 - 3.
Givetvis är det ett helt annat lag vi kommer ställas mot nu.
Men var inte det jag ville komma fram till.
Utan det jag ville komma fram till är att man har en mycket gemytlig hall.
Runnirinken imponerade på mig.
 
En gedigen ishall, ljus och fräsch.
Att det sen var världens Vinter när vi var däruppe ifjor gjorde att man fick lite såndär "Stuga med öppen spis" känsla när man klev in i hallen.
 
           
 
Nes IKs hemarena heter alltså Runnirinken.
Den byggdes 1987 och tar 600 åskådare.
 
Hoppas ni fann denna första genomgången av våra kommande moståndare lärorik!
 
Ha en fin kväll!
 
 
/ Captain #6

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0