Romjulsuppdatering

Så var det dags att hoppa upp på hästen igen.
 
Hockeyns Bakgård har den senaste tiden legat och svävat runt i nån form av dvala.
 
Detta beroende på årets största och mysigaste högtid.
 
Hockeyns Bakgård har för detta blivit lidande, men ja, så är det med det.
 
Min tanke en afton som denna är dock att bjuda på lite saker som skett under dessa dagar där Hockeyns Bakgård befunnit sig i Sverige och Västernorrland. Närmare bestämt i en liten by vid namn Bjästa, som ligger en sisådär 6-7-8 höga slagskott från det svenska hockeymeckat Örnsköldsvik.
 
 
Givetvis tar redaktionen detta gyllene tillfälle att insupa alla möjliga hockeyrelaterade upplevelser.
 
Och givetvis, första eftermiddagen spenderades ett par timmar i det verkliga meckat....
   
 
Där undertecknad (efter påtryckningar från sambon) fick den stora äran att posera framför Hockeymeckats Wall of Fame....
 
 
Nån dag senare var det dags för elddopet.
Hockeyspelande i den kultförklarade Bjästahallen, även kallad "Ladan".
Bemärk den gamla hederliga Svamp-hjälmen samt den klassiska KB65 logon....
(Om ni undrar vad det är för märklig klubba jag har på de två bilderna här över så kan jag meddela att det är den senaste som Fabian Rietz skickat till mig. Tack än en gång Fabbe!!)
 
Det bjöds även på kaffe o kaga i Ladan....
 
 
Och sen då?
Jo, annandagen bjöd på en riktig go´bit!
 
 
Modo Hockey mot AIK i Fjällräven Center.
 
Lumberjacks sektion börjar så smått fyllas på....
 
"Lys med din mobil" var uppmaningen. Efter ca 2 minuter lös uppskattningsvis 78% av de 7600 åskådarna med sina mobiler. Rejält mäktigt!
(Kunde dessväre inte fota när det var som flest som lös)
 
Tifot, denna kväll till ära....
 

Matchen vanns utav Modo, 2-0.
Ingen megamatch, men är alltid kul att se stora spelare som Kristian Huselius, Samuel Påhlsson och Niklas Sundström på så nära håll!
Synd bara att Alexander Steen inte fick lov att spela.
Honom fick vi dock stöta på på en lokal restaurang efter matchen.
 
 
Jaha, så var det med den julledigheten.
 
Imorrn drar det igång igen.
Med det menar jag träningen och hockeyn för Skien Lynx.
2 timmars isträning imorrn.
2 timmars isträning på nyårsafton.
Samt 2 timmars isträning den 1/1.
 
Det är inte lätt att hålla till på Hockeyns Bakgård.
 
 
JVM har dratt igång.
Till alla hockeyälskares stora glädje!
 
Själv har jag dock missat de två inledande matcherna mot Tjeckien och Schweiz på grund av diverse ting.
Men dagens segermatch mot Lettland fick jag minsjäl se!
 
Och det var med stor glädje jag lutade mig tillbaka i soffan och njöt av detta hockeygodis!
Vill man se det roligaste av sporten ishockey så ska man beskåda JVM.
Det är ett jäkla tempo, full fart i alla lägen, skott skott skott skott, tufft spel, snygga kombinationer.
Ja, allting finns där och det är med stor glädje jag tittar på matcherna!
 
Att sen Chris Härenstam och Mikael Renberg är klockrena och allmänt fantastiska i sina roller som kommentator och expert gör att det hela skjuter i höjden i min helhetsupplevelse!
 
Sverige gör en ganska hyfsad match.
Man vinner med klara 5-1 och är under stora delar av matchen parkerade i lettländarnas zon.
Att det inte rann på mer målmässigt tror jag kan vara bra. Dom målen kan sparas till senare.
 
Under nyårsafton väntar gruppfinal mot de finska lejonen.
Vid vinst så är Sverige direktkvalificerade för semifinal.
 
Och visst borde inte finnarna ha en suck!?
 
Det var en fröjd att beskåda Sveriges Filip Sandberg, Viktor Arvidsson, Filip Forsberg, Elias Lindholm och Sebastian Collberg.
Ja herregud! Detta svenska lag är fyllt av råtalang!
Ska bli mycket spännande att se hur långt detta räcker.
 
Minns fjolårets turnering och final som om det var igår.
Vi satte uppe halva natten och väntade på att finalen skulle starta. Sverige mot Ryssland.
Jag och sambons två yngre bröder, Petter och Nisse var förväntansfulla som 3 8-åringar på julafton.
När Zibanejad hänger den avgörande baljan i sudden står vi upp och vrålar, hoppar, dansar och kramas!
Klockan var typ 4 på morgonen.
 
Det är ögonblick jag aldrig kommer glömma!
 
 
 
 
Jag hoppas innerligt att vi får uppleva något liknande i slutet på denna turnering!
 
 
Om det skulle vara något negativt med detta årets turnering så är det nog isåfall att Fabian Rietz och Axel Blomqvist inte finns med.
Men det kommer ju en ny turnering nästa år ;)
 
Ne, njut av denna turnering gott folk, roligare hockey går inte att se!
 
 
Till sist vill jag passa på att tacka SVT och Marie Lehmann för reklamen när ni i första periodpausen nämnde Hockeyns Bakgård!
Känns mycket hedrande!
 
 
Det var allt för ikväll gott folk!
 
Ha en underbar fortsättning på lördagen!
 
 
 
/ Captain #6

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0