17 Mai....

Torsdagen är över. Nationaldagsfirandet i Norge likaså. Och även, tragiskt nog Hockey-VM.

17 Mai är stort alltså. I Sverige på nationaldagen den 6 juni samlas man på olika ställen, hissar flagg, sjunger nationalsången. Sen går man hem typ.

17 Mai i Norge är enormt. Jag fick i uppdrag av jobbet att gå med och ha ansvar för en femteklass i "Barnetoget". Det var enormt mycket större än vad jag kunnat tänka mig. Skien var överfullt med folk. Klädda i Nationaldräkter, eller Bunader som det heter i Norge. Flaggor överallt. Fantastisk stämning!
Hela byen och lite till måste ju varit i centrum, för det var sjukt mycket folk så långt ögonen mina kunde nå.
Den 17 Mai är väl Norges i särklass största dag. En hel nation lyser upp, det är en hel stor fest bara och det är ju helt fantastiskt!
I Sverige har vi midsommar, det är väl den dagen som kommer närmast om man ska jämföra.

Var väldigt skoj att få chansen att vara med och uppleva 17 Mai för första gången. En hel by full med glada människor! En fantastisk upplevelse som jag kommer bära med mig länge.

Bjuder på lite bilder som min fina sambo tog under uppståndelsen.
               


  
Vi har haft besök nu i några dagar av mamma och lillasyster. Alltid lika kul att få besök av nära och kära.
Vi har hunnit med en hel del, trots mycket jobb och träning för min o Martas del. Men det som är skönast är bara att få umgås, och givetvis att få njuta av mammas mat ;)

_____________________________________________________________________________________________

Förresten, i onsdags gjorde centerförvärvet Robbin Kristiansson debut som "Vert" på Odd-kampen.
Odd Grenland tog emot nykomlingen Sandnes-Ulf hemma på Skagerak Arena och det började minst sagt bra.
Efter styva 3 minuter satte supertalangen Torgeir Börven en fantastisk scoring. En magisk dragning och midtstoppern var på läktaren, sen kom en än mer magisk chip över keepern. 1-0 och Skagerak Arena exploderade i ett jubel samtidigt som Robbin satte sitt nyhämtade kaffe i fel strupe....
Ett tag senare fick Odd straff efter bra jobb av nämnde Börven. Veteranen tillika lagkaptenen Morten Fevang satte den, iskallt och 2-0 var ett faktum.
Men festen skulle inte bli långvarig.
Kort före paus reducerar Sandnes-Ulf till de 60 medresta supportrarnas stora glädje! En av de lite mer bastanta pjäserna bland de medresta firade med att slita av sin t-shirt... Och Robbin satte återigen kaffet i fel strupe...

I andra kvitterar sen Sandnes-Ulf. 2-2 och en poäng hemma mot en nykomling är givetvis INTE godkänt för en klubb med medaljambitioner....
_____________________________________________________________________________________________

Om en stund dyker ett nytt inlägg upp om "Hockeyfesten" igår.....


Ha en undebar fredag gott folk!


/ Captain #6


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0