Hans majestät, Nicklas Lidström....



Min största förebild (tillsammans med Mats Sundin) valde i torsdags att lägga skridskorna på hyllan.

Givetvis kan Hockeyns Bakgård inte bara blunda för det.



Nicklas Lidström är en av de absolut bästa människorna som någonsin iklätt sig en ishockeymundering och äntrat en is. Mr Perfect som han kallas därbottevée är just det, perfekt!
I mina ögon är han den bäste backen genom alla tider.
I mina ögon är han den störste svenske idrottaren genom alla tider.

Han är tillsammans med Mats Sundin och Peter Forsberg de tre största Sverige någonsin fått fram.
Förmodligen kommer det ALDRIG att komma fram lika bra svenska spelare igen. 



Jag är så oerhört glad att jag fick uppleva OS-finalen 2006 hemma i soffan då dessa tre herrar samarbetar till Sveriges vinstmål.
Det absolut största ögonblick jag upplevt i svensk idrottshistoria. OS-guldet i hockey och bronset i fotbolls-VM 94 i all ära. Men detta OS 2006 var mer speciellt. Det var den gyllene generationens sista mästerskap tillsammans.

Att sedan Lidas fick hänga baljan, var bara så otroligt rättvist!

Vad Nicklas Lidström betytt för sporten ishockey kan nog inte beskrivas med ord. Jag finner inga iallafall.
Det var nog fler i världen än jag som hade väggarna i pojkrummet tapetserade med planscher på honom.
Det var nog fler i världen än jag som alltid ville vara Lidas då man lirade streethockey därhimma på gatan.
Det var nog fler än jag i världen som samlade på hockeybilder med Lidas på.




Nicklas Lidström har spelat 20 år i världens bästa liga! 20 år!!!

Nu är det alltså över.....




Jag väljer att hylla Nicklas genom att fortsätta med att spela med min klassiska CCM Lidas-edition hjälm :)

Förresten, grattis till sonen idag Peter Forsberg!


Tack för allt du gjort för ishockeyn Nicklas!!



/ Captain #6

Trackback
RSS 2.0