Roadtrip, Skåne - Norrland

I tisdagsmorse, runt nio-tiden var det med lite blandade känslor vi startade den Röda Pärlan för 110 mils färd genom vårt fantastiska land.
Destination, Bjästa.
 
Längs vägen hade vi ett antal delmål, Tingsryd, Eksjö, Åtvidaberg, Sala mm mm.
 
Detta är en resa vi gjort nu två somrar i rad.
Anledningen till detta är att sambon härstammar från Bjästa, ca 15 min med bil söder om Örnsköldsvik. Här har hon sin familj.
 
En resa likt den vi gör är något jag starkt kan rekomendera för er som har lite frågetecken kring vad man ska hitta på på semestern eller liknande.
Vi svenskar är lyckligt lottade. För det är ett fantastiskt land vi har.
Det finns hundratals med gemytliga vandrarhem längs vägen.
____________________________________________________________________________________________
 
Första stoppet blev i Tingsryd (södra Småland) där vi intog frukost vid den gemytliga badplatsen. Sen blev det givetvis ett besök på Ting Hockey innan vi körde vidare.
 
Resan gick sen mot "Trästaden" Eksjö.
En oerhört fin liten stad i den småländska idyllen.
 
Här fikade vi på det rikskända fiket, Lennarts Konditori.
 
 
Efter en underbart god fika gick resan vidare mot Östergötland och Åtvidaberg.
Då jag är lite av frälst i arenor hade jag blivit lovad av sambon att jag skulle få besöka den oerhört mysiga arenan Kopparvallen, där Åtvidabergs FF spelar sina hemmamatcher i Fotbolls-Allsvenskan.
 
Glad som en speleman satte jag mig sedan i bilen igen, sambon var väl måttligt road över besöket på Kopparvallen skall tilläggas....
 
Sista destinationen för dagen var Sala, som ligger väster om Uppsala, eller nordväst om Västerås om ni så vill.
Sala ligger i Västmanland och Uppland, så fick ni svar på det med :)
 
I Sala skulle vi tillbringa natten.
På ett fantastiskt vandrarhem. Berättar mer om denna mycket speciella vistelse i nästa inlägg :)
 
Efter vistelsen i Sala styrde vi vidare mot Bjästa.
Via diverse stopp i Gävle, Söderhamn, Sundsvall, Härnösand och nåt mer kom vi så tillslut fram till Bjästa.
Lagom trötta, oerhört glada och nöjda blev vi då bjudna på kvällsfika i den norrländska kvällssolen.
Där norrländska delikatesser som Messmör och Zeunerts Trocadero givetvis är ett måste!
Min käre svåger Petter, eller Pitter som det uttalas på Skånska vill här passa på att uppmärksamma er kära läsare att lägga märke till hans enorma höger-biceps i bakgrunden....
 
Nästa inlägg kommer handla om vistelsen i Sala som sagt :)
Förresten, ni har väl inte glömt att man ska klicka på bilderna för att få dom stora ;)
 
 
 
/ Captain #6
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0