Vuxenpoäng samt framåtblickar...

Idag har varit en såndär flitighets-dag på Bataljonveien. Jag har tatt av de dryga dubbdäcken och fått på de ursnygga 22" fälgarna på vår röda Mazda 323, som för övrigt dessvärre är dödsdömd....
Städ, tvätt och alla andra såna ting som gör att både jag och sambon känner oss extremt vuxna. Men egentligen är vi väl bara "lite äldre ungdomar". Lite Påskastäd skadar kanske inte.
Nog om det.

Imorrn väntar Norge - Tre Kronor på Jordal Amfi i Oslo. Vill passa på att tacka för hjälpen jag fick med att finna biljetter :) Ska sanningen fram så satte sig min sambo och letade i 2 minuter. Sen hade hon hittat sidan! Vet inte om detta beror på mina bristfälliga datorkunskaper eller annat ticket mög.



Blir helt klart en kul match att se. När Norge slog Sverige i grundspelet i VM förra året fick alla här i landet fritt från jobbet och festerna längs gatorna skall inte ha gått av för hackor enligt hörsägen. Det är nog bland de största som kan ske för de goda norrbaggarna, att slå Sverige. Medan man i Sverige mest ryckte på axlarna och sa typ: "jaja, när börjar slutspelet?".
Svåger Nisse och Svåger Petter som båda är gravt inbitna Modo-supportrar blev givetvis glada när de fick beskedet att vi ska se matchen. "Många Modoiter på isen" blev deras kommentar.
Intressanta namn i den norska truppen är helt klart målvaktsveteranen Pål Grotnes, den välväxte och tuffe Modo-backen Ole-Kristian Tollefsen, Växjö Lakers gode tvåvägsback Jonas Holøs, Frölundas supertalang Mats Rosseli Olsen, Modos förevigt unga skyttekung Per-Åge Skrøder samt den lille liraren, även han i Frölunda Mathis Olimb.
Tre Kronor mönstrar även dom en fin trupp, även om man såklart gärna hade sett ett par spelare ur lagen som fortfarande spelar SM-slutspel (typ Järnkrok, Silfverberg, Ekholm mfl).
Spelare som Staffan Kronwall, Henrik Tömmernes, Fredrik Pettersson, Dick Axelsson samt den gode Bosse Lindell hemma i Osby kusin Niklas Olausson gör ju denna match värd entrépengen.
Måste dock erkänna att jag saknar Conny Strömberg i truppen. Kunne blitt en joker i VM-truppen ;)
Det ska bli väldigt skoj att få se Tre Kronor på nära håll. Nån månad innan hemma-VM dessutom. Alla lär vilja visa sig från sin bästa sida för att ha en chans att nå truppen, så nån allmänhetens åkning blir det nog inte tal om.
Givetvis vill man väl även visa lillebror var skåpet skall stå. 

Dryga timmen kvar nu till nedsläpp på Johanneshov. 6e semifinalen mellan AIK - Skellefteå AIK. Vilken fight vi kommer få se. AIK blev ju i det närmaste förödmjukade uppe i Norrland häromdan. Kraftig revanschlust. Ny match, nya förutsättningar.

Sedan måste jag säga att jag är ganska stolt över att vara svensk just nu. Ska väl inte säga att jag är något fan av Melodifestivalen. Jag är i den fasen av mitt liv att jag tröttnat enormt på den svenska versionen. Samma visa varje år, samma artister osv osv. De stora samtalsämnena innan har väl varit om Carola skall deltaga för 104e gången eller om Charlotte Perrelli bytt hårfärg.
Kan med handen på hjärtat erkänna att enda gången jag verkligen följt detta smått irriterande program/final var när finska Lordi kom in och ägde hela skiten med sin "Hardrock Hallelujah". Men iår känner jag faktiskt lite annorlunda. Tycker Loreens låt är grym och för första gången på många år gillar jag att höra "Schlager-låtar" på radion. Eller ja, EN låt. Den spelas på norsk radio stup i kvarten och är grym. Blir nog fullpoäng från Norrbaggarna även detta år ;)
Men oavsett, för första gången på oerhört länge har Sverige skickat iväg en BRA låt till detta spektakel!
 
Ha en riktigt bra fortsättning på Skärtorsdagen gott folk!


/ Captain #6

Trackback
RSS 2.0