Imponerande avancemang...



Karlskrona HK fixade igår en välförtjänt plats i nästa säsongs HockeyAllsvenska. Måste säga att jag är duktigt imponerad! Vilket jobb och vilken satsning dom gjort!
Man påbörjade väl den här satsningen nånstans omkring 2004. Minns att jag och mina barndomskamrater Oscar Malm och Niclas Röstén tog bussen till Sölvesborg för att se ett hett Division 3 möte i Sölveshov mellan Sölvesborg IK och Karlskrona HK, detta var nog säsongen 04-05. KHK hade redan då en imponerande klack, inte illa för att vara Div 3 tänkte vi. Och det var alltså redan här ett drag kring klubben som bara växte o växte. Om jag inte minns helt fel så vann SIK matchen, mot alla odds och gamla lagkamraten från juniortiden i Kristianstad Philip Ödmark var utlånad till SIK. Han spikade igen kassen och vann den matchen åt SIK.
Bara en intressant tanke här är ju om någon som följde KHK eller bara en helt vanlig hockeyintresserad varelse det här året tänkte: "om sisådär 7-8 år kommer detta KHK att spela mot Djurgården i Allsvenskan". 

Något år senare hade man gått från dominant klubb i Div 3 till dominant klubb i Div 2. Under året som jag gjorde värnplikten borta i Kallinge fick jag chansen att följa deras framfart på nära håll. Jag minns hur jag och några lumparpolare gick ner till Kockumhallen för att bevittna superderbyt Kallinge/Ronneby - KHK. Vi stod väl i kö i ca 45 min innan vi hade tur och fick komma in. Tilläggas bör väl att vi ändå var i god tid. Lapp på luckan, och en hel del fick följa matchen utanför hallen. Andra åkte och köpte korv på macken för att komma tillbaks och bli lite uppdaterade om matchen i pausen av rökare, natur-urinerare mm mm.
Det var ett enormt tryck i den lite trånga plåtladan och vi var alla eniga om att detta var en cool upplevelse.

Ett par omgångar senare åkte vi till självaste Telefonkiosken (KHKs hemmaarena Telenor Arena kallas gärna så i folkmun). Här såg vi ett imponerande arrangemang. KHK mötte Tyringe och det var en bra match, men en enorm inramning. 
Det var något stort på gång här, det märkte man redan då.  

Säsongen 2008-2009 inledde jag i Mörrum GoIS. Vi mötte KHK i två träningsmatcher på försäsongen. En hemma på Jössa och en borta i Telenor Arena. Till matchen på Jössarinken anslöt en hel del Karlskroniter. Nidramsorna och svordomarna haglade. Bortamatchen då. 2000 på läktarna, intro, fest. I en träningsmatch liksom. Tror dom körde över oss rätt rejält med, i båda matcherna.

Samtidigt som det stått stilla i min moderklubb Kristianstad IK, Olofström IK, IK Pantern, Mörrum GoIS mfl mfl så har KHK bara öst på med sin satsning. Visserligen med helt andra förutsättningar än vissa andra klubbar. Men ändå. Det jag vill ha sagt är att jag tycker det är sjukt kul och jävulskt imponerande gjort av Karlskrona HK som trots lite små motgångar då och då bara fortsatt och fortsatt. Man SKA nå sina mål, trots vad som än händer.

Härnäst väntar alltså HockeyAllsvenskan för KHK. Och jag tror inte att den klubben nöjer sig med att bli ett halvdassigt (även om man kanske inte är halvdassig när man spelar i Allsvenskan) bottenlag. Det är inte direkt deras motto. Dom skall hävda sig, visa sig, vara kaxiga och lyckas. Jag är övertygad om att man till nästa säsong åter kommer presentera ett starkt lag. Intresset runt klubben lär ju knappast avstanna heller. Nej, ett riktigt poplag behövs i svensk hockey efter Halmstad Hammers död för några år sen.

Jag är som ni förstår full i beundran för vad denna klubb lyckats åstadkomma och det ska bli hemskt skoj att få följa deras fortsatta resa!
Man kommer garanterat att bli en kaxig uppstickare i nästa säsongs upplaga av HockeyAllsvenskan!


Stort stort grattis Karlskrona HK och lycka till kommande säsong!



Lite annat än Kongsbergshallen...



/ Captain #6


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0